2014. augusztus 05. 02:20 - Kino Dino

Meglógtam a Roverrel – Országúti bosszú Kritika

 rover2.jpg

"Minél jobban kezdem megismerni az embert, annál jobban szeretem a kutyámat.” David Michôd szűkszavú hőseinek kálváriája, ha nem is nyeri el feltétlenül mindenkinek a tetszését, jó ideig nem szabadul tőle az ember.

A kiváló Animal Kingdom után Michôd egy elvontabb, nehezebben befogadható történetet mesél el nekünk, mint az ausztrál gengszter család sztorija. Az Országúti hajszáról, Országúti bosszúra átkeresztelt alkotás cselekménye túlzás nélkül annyi, mint amit a szinopszisban olvashatunk: a Guy Pearce által játszott morcos ex-katona autóját megfújja egy, a film világában hétköznapinak nevezhető bűnöző banda, melynek egyik tagjának szellemileg visszamaradott öccsével összeverbuválódva ered a gazfickók nyomába. A film stílusa és eszközei az egészen zseniális Drive-al rokoníthatóak, ami noha sokkal jobb alkotás, mint ez, gyakran eszünkbe jutathatja Windig-Refn moziját. Lássuk, milyen módszerekkel próbál hatni a nézőre Michôd!

Screen-Shot-2014-06-12-at-6.06.03-PM.png

Mint mondtam a sztori a felszínen egyszerű, mint Kolumbusz tojása, viszont a Drive-hoz hasonlóan nem a vásznon zajló történet az érdekes, hanem a nézőben zajló lelki változások, a képsorok hatására. A hosszan kinyújtott jelenetek, a kevés dialógus vagy a semmiből előrobbanó kegyetlen erőszak, mind erősen hatnak érzelmileg a nézőre, melyet a sokkoló befejezés tetőz be. Ezért kell egyfajta türelem és szellemi frissesség, ahhoz hogy az ember teljesen át tudja adni magát a filmnek. A világ, amelyben a történet játszódik, igazából látvány terén se túl innovatív, viszont magyarázat szempontjából egyszerűen egy összeomlásnak titulált, feltételezhetően gazdasági összeroppanás eredményezte anarchikus jövőbe röpít el minket, bármiféle szájbarágás nélkül. Ez egy nagyon okos húzás, fölösleges háttértörténetekkel fárasztani a nézőket, hiszen sokkal érdekesebb, amivel eztán szembesülünk.

robert-pattinson-the-rover.jpg

Sok érdekes gondolatot tartalmaz a film az emberekről, hiszen amikor krízishelyzet van és a civilizációnak hívott búra leomlik, ez a kulturált bagázs felzabálja egymást. Különös, ahogy a gyakorlatilag elértéktelenedett pénzhez ragaszkodnak az emberek, és próbálják a zűrzavart rendszerré kovácsolni. Ennek ellenére ijesztően törzsi állapotok jelennek meg előttünk, tényleg ennyire az ösztöneink irányítanak, ha kiszolgáltatottak vagyunk? Tényleg megszűnünk embernek lenni az embertelenségben?clairestbearestreviews_therover_filmreview_rpatz.jpg

A film válaszát ezekre a kérdésekre az ex-katona Eric és a sérült Rey karaktere között formálódó kapcsolatban érdemes keresni. Egyikük sem jó ember, Rey, noha észjárása meglehetősen egyszerű, nem cselekszik mindig úgy, ahogy azt a józan ész diktálná, szörnyű dolgokat tesz, Eric múltja pedig már az összeomlás előtt sem volt patyolat tiszta. A két férfi kimondatlanul ugyan, de közel kerül egymáshoz, lehelet finom gesztusok jelzik érzelmeiket a másik fél irányába. Talán legbelül mindenkiben megvan a humánum, az együtt érzés és a szeretet, még egy olyan világban is, ahol ember embernek farkasa. Viszont a sztori kiábrándító mindent újraértelmező befejezése nem feltétlenül illeszkedik ebbe a humanista gondolatmenetbe, ezért úgy gondolom, kinek és mit válaszol az alkotás a fent említett kérdésekre, azt embere válogatja. Rengeteg érdekes elemén el lehet gondolkozni a filmnek, mit jelképezett a zsoldosokat szállító vonat vagy miért is akarta hősünk ennyire visszaszerezni kocsiját, egy biztos, ha nem is tökéletes film az Országúti bosszú, jó ideig nem engedi az embert.

 

 

 

80%

IMDb: 10/7,3

 

 

 

L. van Dussen

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kinodino.blog.hu/api/trackback/id/tr936574327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RS 2014.08.05. 20:11:39

Ismét egy zseniális filmcím fordítás. Szerintem ezért maradok le sok filmről mert a címe alapján valami iszonyatos gagyinak tűnik.

Division 2014.08.06. 15:15:26

A vonat nem zsoldosokat szállított, hanem gabonát! A minden vagonra rakott két őr meg azt mutatja, hogy abban a világban az élelem a drága kincs.
süti beállítások módosítása