2015. október 30. 14:42 - Kino Dino

Dheepan elszabadul – Dheepan – Egy menekült története Kritika

szarfilm_1.jpg

A döcögő dramaturgiával és indokolatlan magyar alcímmel viaskodó Audiard műdráma kapcsán két kérdésem volna: egy, hogy találtak tíz embert Cannes-ban, akinek ez jobb tetszett a Saul fiánál, kettő miért pont ők lettek a zsűri tagok? Avagy enye benye Coen fiúk…

A film ostoba propaganda egy menekült család integrációs nehézségeiről. A lehető legprimitívebb módon nyúl a kényelmetlenül aktuális témához A próféta valamint a Rozsda és csont, amúgy kiváló direktora, hiszen új munkája nem állít az égvilágon SEMMIT a menekült kérdésről, szóval, ha a megtévesztő magyar alcím bárkit becsábítana a moziba, ne várjon új gondolatokat, hiszen a film bő két órája alatt egy tartósan mély álmon kívül sokkal többel nem kecsegtet. A történet, mert elvileg ilyennel is kedveskedik nekünk Audiard, egy családdá összeboronált három idegen menekült történetét meséli el, akik a Sri-lankai véres polgárháborús körülmények elől kénytelenek elhagyni hazájukat, amit csak úgy tehetnek meg, ha egy elhunyt család tagjainak bőrébe valamint útleveleibe bújnak. Vajon sikerül beilleszkedniük az új kulturális közegbe? Vajon fellépnek származásbeli konfliktusok a helyiek és Dheepan kamu-családja között? Vajon sikerül levetni a migráns címkék béklyóit? Vajon mennyire tudja kihasználni egy fejlett nyugati ország kínálta társadalmi mobilitást az idegen országból érkező menekült, egyáltalán van-e lehetősége maga mögött hagyni a bevándorló státuszt vagy örökké másodrendű polgár lesz a helyiek szemében? Vajon sikerül a három idegen, szerencsétlen sorsú menekültnek végül egy családdá válnia? Hát nem tudjuk, mert a film mindezt telibe szarja és mit kapunk helyette? A legelbaszottabb gengsztereket valaha!

8d2d1c5f-a3ca-4b9d-b405-ca3a002b60ed_crop_678x357_0_0_resize_1200x630_format_jpeg_inline_yes.jpg

Mekkora ötlet az önmagát realista filmnek hirdető Dheepant a leginkább szokványos bevándorlói közegbe helyezni, azaz egy drog kartellek közt vívott francia kisvárosi küzdelem kellős közepébe? Ezt most próbáljátok meg röhögés nélkül kimondani. Jó én amúgy értem, hogy a rendező mit akar ezzel közölni, hogy hiába hagyja háta mögött a szerencsétlen migráns a háborúk pusztította hazáját, nem fog itt sem békére lelni, hiszen csak az elutasítás és a szegregáció bárdja alá hajtják fejüket, de azért próbáljunk már a problémának, a két centi méter mélységű felszíne alá merülni, főleg, ha filmet is készítünk róla, könyörgök! Emellett a három központi karakterből két és fél annyira érdektelen, hogy azt már-már tanítani lehetne. Annyira árnyalják a karaktereket a Dheepan-ban, mint egy szappan operában. A címszereplő ex-katona (jó, erről majd később…) mind munkája, mind család egyesítési kísérlete során kudarcot vall, felesége, azaz kamufelesége egy önző picsa, személyiségéből annyira emlékszem, hogy nem tud franciául, motivációi pedig kimerülnek a tényben, hogy el akar menni Angliába, valamint végül, de legkevésbé sem utolsó sorban kislánya, azaz kamu kislánya, akinek motivációi, aggályai, félelmei egyaránt átélhetők és hihetőek. A Dheepan végül a karakter építés és a történet vezetés terén is pofára esett, ami a film elején közel sem tűnt ennyire evidensnek.

dheepan-2015-trailer_screenshot.jpg

Igen, a film kifejezetten érdekesen rajtol, izgalmas az alapfelállás, a téma aktuális, csettintünk egyet, várjuk a folytatást, ami sajnos csak sorozatos csalódások egyvelegeként manifesztálódik. A film körülbelül úgy a sztori közepe tájékán elkezd elkeseredetten konfliktusokat kreálni: a feleség egy random pillanatban megpróbál lelécelni Angliába, megjelenik egy misztikus Sri-lankai tábornok, aki felébreszti Dheepan-ban múltja sötét pillanatait. Mindezek olyan fölöslegesek, mint egy szakadt koton, főleg a tábornok karaktere, akinek kontextusa teljesen tisztázatlan számomra, ő most, hogy került oda, de főleg mit csinál? Toboroz vagy mi? Mivel mindkét fent említett esemény még mellékszál szintjén sem marad fent, nem maradhat konfliktus nélkül a sztori, ezért a készítők bedobtak valami klisés szlávajkú gengszter agyfaszt, ami menthetetlenül elindítja a mozit a lejtőn. Teljesen váratlan pillanatban, mindenféle felvezetést mellőzve szabadul el a pokol a körzetben. De hova is fut ki ez a kínos művészkedő pc rémálom?

o-dheepan-facebook.jpg

Azt említettem már, hogy Dheepan egy terrorista? Spoiler, a film végén amolyan Taxisofőri modorban mindenkit lemészárol, természetesen kicsit sem Tarantino-féle stílusban, hanem amolyan füstös, kamerarángatós művészkedős európai audiovizuális maszturbáció keretei közt. Ezzel megmentve élete párját, majd együtt immáron egy naaaagy családdá válva elhagyják a fasiszta frank földeket és elutaznak Angliába, azért, hogy egy nagybetűs happy end-ben úszó barbecue partival búcsúzzanak a realitás talajától és a nézőktől, hiszen, ha nem lenne vége a filmnek, ezen a ponton akkor is mindenki elhagyta volna a mozi termet. Ja, amúgy ez a film Arany Pálmát nyert, amivel olyan klasszikusok nyomdokaiba lépett, mint az Apokalipszis most!, az Underground, a Taxisofőr, a Ponyvaregény, vagy akár az elmúlt években diadalmaskodó Az osztály, Szerelem vagy A fehér szalag. Spoiler vége.

Még sosem hagytam ott a stáblista felúszása előtt egy filmet sem, de itt jártam a legközelebb hozzá, nem azért mert a Dheepan olyan bűn szar film, csak szimplán olyan érdektelen, mintha a falat bámulnám. Semmire se volt ez jó, mégis az Arany Pálmához úgy tűnik ennyi is elég.

40%

IMDb: 7,1/10

L.van Dussen

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kinodino.blog.hu/api/trackback/id/tr578036552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása