Az év során volt szerencsém (vagy nem) közel száz 2013-ban megjelent filmet látnom, így elsüthetem azt a közhelyet, hogy sose legyen rosszabb évünk! (Előre írtam a technikai kategóriákat, utána következnek a fontosabbak a legjobb filmek rövid indoklással)
LEGJOBB HANGEFFEKTEK:
A túlélő
Hajsza a győzelemért
Inside Llewyn Davis
Gravitáció
Vasember 3
Győztes: Gravitáció
LEGJOBB HANGVÁGÁS:
Mielőtt meghaltam
Gravitáció
Hajsza győzelemért
Phillips kapitány
Minden odavan
Győztes: Gravitáció
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK:
A hobbit: Smaug pusztasága
Sötétségben – Star Trek
Gravitáció
Tűzgyűrű
Z világháború
Győztes: Gravitáció
LEGJOBB SMINK:
Mielőtt meghaltam
Hajsza a győzelemért
Amerikai botrány
A túlélő
A magányos lovas
Győztes: Amerikai botrány
LEGJOBB JELMEZ:
Amerikai botrány
12 év rabszolgaság
Az éhezők viadala: Futótűz
Túl a csillogáson
A nagy Gatsby
Győztes: A nagy Gatsby
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS ÉS DÍSZLET:
Amerikai botrány
A nő
A könyvtolvaj
Gravitáció
A nagy Gatsby
Győztes: A nő
LEGJOBB VÁGÁS:
Gravitáció – Alfonso Cuarón és Mark Sanger
Hajsza a győzelemért – Daniel P. Hanley és Mike Hill
A Wall Street farkasa – Thelma Schoonmaker
Mielőtt meghaltam – John Mac McMurphy és Martin Pensa
Phillips kapitány - Christopher Rouse
Győztes: Alfonso Cuarón és Mark Sanger – Gravitáció
LEGJOBB OPERATŐR:
Gravitáció - Emmanuel Lubezki
12 év rabszolgaság - Sean Bobbitt
Inside Llewyn Davis – Bruno Delbonnel
Nebraska – Phedon Papamichael
Fogságban - Roger A. Deakins
Győztes: Emmanuel Lubezki – Gravitáció
LEGJOBB EREDETI BETÉTDAL:
Jégvarázs – „Let It Go” – zene és szöveg: Kristen Anderson-Lopez és Robert Lopez
Mandela: Long Walk to Freedom – „Ordinary Love” – zene: Paul Hewson, Dave Evans, Adam Clayton és Larry Mullen, szöveg: Paul Hewson
A hobbit: Smaug pusztasága – „I See Fire” – zene és szöveg: Ed Sheeran
A nő – „The Moon Song” – zene: Karen O, szöveg: Spike Jonze és Karen O
Walter Mitty titkos élete – „Step out” – zene és szöveg: José Gonzalez
Győztes: A nő – „The Moon Song” – zene: Karen O, szöveg: Spike Jonze és Karen O
LEGJOBB EREDETI FILMZENE:
Gravitáció – Steven Price
Hajsza a győzelemért – Hans Zimmer
Banks úr megmentése – Thomas Newman
A nő - William Butler és Owen Pallett
Fogságban - Jóhann Jóhannsson
Győztes: Steven Price – Gravitáció
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV:
A nő – Spike Jonze
Gravitáció – Jonás és Alfonso Cuarón
Nebraska – Bob Nelson
Amerikai botrány – David O. Russel és Eric Warren Singer
Inside Llewyn Davis - Joel & Ethan Coen
Győztes: Spike Jonze – A nő
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV:
12 év rabszolgaság – John Ridley
Mielőtt éjfélt üt az óra – Richard Linklater, Julie Delpy és Ethan Hawke
Phillips kapitány – Billy Ray
A Wall Street farkasa – Terence Winter
Philomena – Határtalan szeretet – Steve Coogan és Jeff Pope
Győztes: John Ridley – 12 év rabszolgaság
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM:
Jégvarázs – Jennifer Lee és Chris Buck
Croodék – Kirk De Micco és Chris Sanders
Ernset és Célestine – Benjamin Renner, Stephane Aubier és Vincent Patar
Gru 2 – Chris Renaud és Pierre Coffin
Szörny Egyetem - Dan Scanlon
Győztes: Jégvarázs - Jennifer Lee és Chris Buck
LEGJOBB NEM HOLLYWOODBAN KÉSZŰLT PRODUKCIÓ:
A vadászat (Jagten) – Dánia, rendező: Thomas Vinterberg
Alabama és Monroe (The Broken Circle Breakdown) – Belgium, rendező: Felix Van Groeningen
Senki többet (La migliore offerta) - Olaszország, rendező: Giuseppe Tornatore
Győztes: A vadászat - Dánia – Thomas Vinterberg
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ:
Lupita Nyong’o – 12 év rabszolgaság
Julia Roberts – Augusztus Oklahomában
June Squibb – Nebraska
Jennifer Lawrence – Amerikai botrány
Octavia Spencer – Fruitvale Station
Győztes: Jennifer Lawrence – Amerikai botrány
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ:
Michael Fassbender – 12 év rabszolgaság
Daniel Brühl – Hajsza a győzelemért
Jake Gyllenhaal– Fogságban
Barkhad Abdi – Phillips kapitány
Jared Leto – Mielőtt meghaltam
Győztes: Barkhad Abdi – Phillips kapitány
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ:
Sandra Bullock – Gravitáció
Cate Blanchett – Blue Jasmine
Amy Adams – Amerikai botrány
Judi Dench – Philomena – Határtalan szeretet
Greta Gerwig – Frances Ha
Győztes: Sandra Bullock – Gravitáció
LEGJOBB SZÍNÉSZ:
Tom Hanks – Phillips kapitány
Leonardo DiCaprio – A Wall Street farkasa
Matthew McConaughey – Mielőtt meghaltam
Chiwetel Ejiofor – 12 év rabszolgaság
Hugh Jackman – Fogságban
Győztes: Matthew McConaughey – Mielőtt meghaltam
LEGJOBB RENDEZŐ:
Alexander Payne – Nebraska
Steve McQueen – 12 év rabszolgaság
Alfonso Cuarón – Gravitáció
Paul Greengrass – Phillips kapitány
Spike Jonze – A nő
Győztes: Alfonso Cuarón – Gravitáció
LEGJOBB FILM (10):
AMERIKAI BOTRÁNY (American Hustle) r.: David O. Russel
Mert az Amerikai botrány több mint egy átlagos heist movie. Itt nem maga a balhé a fontos, nem a sztori, David O. Russel a karaktereivel kommunikál. A történet öncélúnak is hathatna a túlzott karakterközpontúságával, de a film elegendő hangsúlyt helyez a külsőség és belsőség viszonyára, az egész művön átvezetett „túlélés” gondolatszállal, ami a film végén kiteljesedve mindenki (de főleg a felnőtt korba lépő korosztály) számára tartalmas és jó gondolatot közvetít.
90%
A NŐ (Her) r.: Spike Jonze
Mert A nő az év legtöbb rétegű és legérzelmesebb filmje. A nő képes volt valódi érzéseket (ez kicsit furán hangszik egy OS románcról szóló filmben, de így van) filmvásznon ábrázolni, egy sokféleképpen értelmezhető, elgondolkodtató romantikus dráma, egy olyan korban játszódik, ahol mindenki segítőkész, a város gyönyörű, az emberek kedvesek, de a technika annyira eluralkodott felettük, hogy még az intimitást is bérelni kell. Azonban a Her nem indít keresztes háborút a technikai fejlődés ellen, csak arra tanít, hogy az igazi boldogságot a váló életben kell megtalálni.
100%
HAJSZA A GYŐZELEMÉRT (Rush) r.: Ron Howard
Mert a Hajsza a győzelemért a valaha készült legjobb autóversenyzős film. A film két teljesen eltérő, jó és rossz tulajdonságaival együtt szerethető, jó emberek rivalizálást örökíti meg, valamint annyira ügyesen beszél az emberi jellemről és mi is pont úgy rójuk a köröket magunkban, hogy mindkét embertípusnak eleget tegyünk, mint ahogy a pilótáink a futamok alatt. Egy nagyszerű sportfilm, ami magáról az emberről szól.
95%
GRAVITÁCIÓ (Gravity) r.: Alfonso Cuarón
Mert a Gravitáció egy filmtörténeti mérföldkő. Nemcsak technikai szempontból áttörés és az akciófilm egy újra értelmezése, hanem egy nagyon komoly lélektani utazás is. Egyik oldalon a Föld, a maga színességével és az élettel, a másik oldalon a végtelen sötétség és a halál. A film metaforákon keresztül mesél az élni akarásról, az újrakezdésről, az újjászületésről. Lehetne hosszasan fejtegetni a Gravitáció csodaszép szimbólumvilágát, de ezt a filmet átélni kell, szívszorító és egyben motiváló mestermű.
100%
PHILLIPS KAPITÁNY (Captain Phillips) r.: Paul Greengrass
Mert a Phillips kapitány több mint egy átlagos túszdráma. A feszült akciójelenetek mögött a film a Föld országai közti tátongó szakadékról szól. Félmondatok és hatásos szimbólumok segítségével beszél a harmadik világ reményvesztettségéről. A film vége pedig mindenkit padlóra küld, egyszerre felszabadító és megrázó élmény.
90%
12 ÉV RABSZOLGASÁG (12 Years A Salve) r.: Steve McQueen
Mert ez a film több mint egy történelmi dráma. Steve McQueen a tőle megszokott naturalista ábrázolásmódjával készített ismét egy korszakos remekművet. Példa értékű bátorságról és erkölcsi helytállásról szól a film, ami túlmutat a korán, a minden körülmények közötti emberség megőrzése, kortól, nemzettől független tanulság. A 12 év rabszolgaság megviseli az embert, mégis fontos élmény.
100%
MIELŐTT MEGHALTAM (Dallas Buyers Club) r.: Jean-Marc Vallée
Mert ez a film nagyon nem a megszokott életrajzi dráma. Nem a szánalomra épít és így próbál idejét múlt módon érzelmet és együttérzést kierőszakolni a nézőből. A főhőst egy teljesen unszimpatikus, igénytelen texasi prolinak ismerjük meg, de a túlélés vezérli, amiből később drogdílerkedés lesz, majd önzetlenség és szeretet a hozzá hasonló bajbajutottak iránt. A film egy fricska a gyógyszeriparnak és az egészségügynek, egy tanulságos történet arról, hogy az előítéletek addig tartanak, amíg a gyűlölt közösséget meg nem ismerjük, és egy egyedi gondolat a beteg ember emberségéről. Így a film végén csak annyit mondunk, hogy egy jó embert vesztettünk el.
90%
A WALL STREET FARKASA (The Wolf of Wall Street) r.: Martin Scorsese
Mert Martin Scorsese korunk legnagyobb rendező zsenije. A film a Nagymenők dramaturgiáját követi, de tele van egyedi, emlékezetes, „Scorsese-s” pillanatokkal, két órát végig röhögünk az abszurd és hihetetlenül vicces szituációkon, és a maradék egyet pedig a hedonista életmódba belefáradt, megbukott tőzsdebrókerekkel töltjük el. Itt kristályosodik ki, hogy ez egy eszme, egy kor kritikája, egy olyan koré, amelyben minden eladó, csak tudni kell eladni. Adja el nekem ezt a tollat!
90%
NEBRASKA (Nebraska) r.: Alexander Payne
Mert a Nebraska egy Payne-road movie. Ez a film egy csodálatos élmény nyújthat bárkinek, aki megnézi. Egy életigenlő, mégis szomorú dráma, megrázó végkifejlettel. Az ember egyszerre sírna bánatában és ujjongana örömében, és pont ezért hatalmas művész Alexander Payne, mert képes elcsípni (és vászonra vinni!) az élet ilyen ritka pillanatait. Gyönyörű film kisemberek vívódásairól, szeretetéről, önfeláldozásáról, a nagybetűs életről.
95%
FOGSÁGBAN (Prisoners) r.: Denis Villenueve
Mert a Fogságban az elmúlt évek legmegrázóbb bűnügyi drámája. Ennél a filmnél nem a krimi vonal a legfontosabb, hanem a személyes drámák, amiket premier plánból nézhetünk végig, a film több mint két óráján keresztül. Az film megviseli az ember lelkét, ennek ellenére egy fontos és tanulságos alkotás, aminek a megnézése után talán még A Lego kaland sem tudna mosolyra bírni.
100%
AZ ÉV LEGJOBBJA 2013-BAN: GRAVITÁCIÓ
L. van Dussen
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.