2014. március 21. 22:45 - Kino Dino

KULTFILM - Pszichedelikus rock és a zsidóság, avagy miért vagy ilyen komoly? - Egy komoly ember Kritika

komoly 1.jpg

Érezted már úgy, hogy a problémáid az életben egy csapásra felhalmozódtak és, hogy azért nem tudsz túllépni rajtuk, mert ezek állandósultak? Akkor nézd meg a Gravitációt és tartsd magad távol az Egy komoly ember című Coen-őrülettől.

Félre ne értsétek, az Egy komoly ember egy kiváló film, viszont elsősorban nem a motiváló hatása miatt emlékezetes. Először is nem árt leszögezni, hogy a filmet Joel és Ethan Coen testvérpáros rendezte, akik kompromisszumot nem ismerően valósítják meg saját szájuk íze szerint a jobbnál jobb alkotásokat. Nos, ezek a hamísítatlan stílusjegyek itt is ugyanúgy fellelhetőek, ha ezek fekszenek neked, akkor egy megnézést minimum megér, mert a tőlük megszokott fekete humor, lebilincselő történetek, abszurd mellékszereplők ugyanúgy megvannak, amiken a rendezőpáros rajongói - köztük jómagam is - bármikor remekül tudnak szórakozni, de a film megértéséhez már mélyebbre kell ásni.

komoly 2.jpg

A történet a 60-as években játszódik, egy az Isten háta mögött élő, hagyománytisztelő zsidó kommunához tartozó, jóravaló, szerény fizikaprofesszor megpróbáltatásait követjük nyomon. Larry Gopnik, ahogy ő fogalmaz, megpróbált komoly ember lenni. Megpróbált a közösség hasznos tagja lenni, megpróbált erkölcsösen, vallásosan élni, megpróbált jó férj és apa lenni. De akkor mégis miért történik vele ez a sorozatos sorscsapás? A munkahelyén épp az előléptetése előtt egy dél-koreai diákja megpróbálja megvesztegetni, valaki névtelen levelekben próbálja főnökei előtt bemocskolni a nevét, a házassága romokban hever, gyermekei is kezdenek elkanászodni és még csak az expozíciónál tartunk, ezen problémák szövődményei fogják hősünket teljes morális és egészségügyi összeomlás szélére sodorni. Gopnik pedig a miértet keresi. És mielőtt a miért kutatásáról írnék, nem árt ismét megemlíteni, hogy hősünk hithű zsidó. A zsidó filozófia szerint, a szenvedés az Istenhez való ragaszkodás meggyengülésének következménye, ezért három rabbihoz fordul segítségért. Hogy kitől és milyen tanácsokat kap, azt nem árulom el, meghagyom az élményt azok számára, akik esetleg kedvet kapnának a megnézéséhez. A lényeg a cselekvés, a válaszok és az összefüggések kutatása: úgy érzi, hogy kell lennie valaminek, ami miatt most bűnhődnie kell és ezeket a válaszokat a több ezeréves hagyományokban kezdi kutatni. De vannak-e összefüggések?

komoly 3.jpg

Igen, a film gerince az az egzisztenciális válság, amit a kérdések megválaszolatlansága vált ki Larry-ben. Szerintem kétféle úton haladva lehet ezt a filmet megfejteni. Lehet egy alapvetően ateista élmény, ugyanis Larry a problémáira nem talál gyógyírt a film végén, nem találja meg az áhított válaszokat, hanem beléjük rokkan, bár ez a rész már nincs illusztrálva. Ez lehet egy ösztönző üzenet: nem figyel rád senki, a problémáiddal egyedül vagy, amiket te magadnak kell megoldanod. De ugyanakkor ott van a vallásos üzenet is. A szenvedést mégis az addig látszólag idilli élete váltotta ki, ugyanis elhanyagolta a szeretteit. A felesége boldogtalan, a gyerekek is mulandó élvezetekbe menekülnek a hétköznapok elől. A megfejtés kulcsa a filmben gyakran felcsendülő Jefferson Airplane Somebody to Love című száma lehet. Honnan jönnek a problémák, miért van szenvedés a világban? Erre a kérdésre, ahogy az életben, úgy a filmben sincs egyértelmű válasz, a lényeg hogy találj valakit, aki támaszt nyújt neked ezekben a megvívandó harcokban. A szeretet az, ami által át lehet vészelni a konfrontációk sorozatát, az életet.

Mindenesetre az Egy komoly ember remek film, de mégis egy csomó megválaszolatlan kérdés van számomra a filmmel kapcsolatban. Elég zavaros és nehezen emészthető alkotás. Roger A. Deakins korunk egyik legjobb operatőre, ami itt is meglátszik, a látvány kellemes, hangulatos, a cselekmény végig lefoglal, a színészek névsora közül két úriember játékát emelném ki, a főszereplő Michael Stuhlbarg telitalálat, ahogy az aktuális furcsa Coenéktől megszokott mellékszereplő, a fizikus zseni Arthur szerepében tündöklő Richard Kind is szerintem zseniális.

Az nem kérdés, hogy ez Coenék legmegosztóbb filmje, de tagadhatatlan kaotikussága ellenére nagyszerű darab.

 

 

90%

IMDb: 10/7,0

 

 

 

L. van Dussen

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kinodino.blog.hu/api/trackback/id/tr625873188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása