2014. március 10. 21:51 - Kino Dino

Szupi-szuper vízalatti űrhajó – A Lego-kaland Kritika

lego-movie-logo.jpg

Amikor először belefutottam a film trailerébe rögtön tudtam, hogy ebből mozizás lesz. A legtöbb velem egykorúhoz hasonlóan, ugyanis én is megrögzött legozó voltam. A mozinak azonban nem csak a nosztalgiázni vágyó fiatalkorúak, hanem - és ebből ered a film "főbűne" is - a kisgyermekes családok is célpontjai lettek. Az hogy ilyen sok kis srác megnézte a filmet jelzi a Lego, mint brand, legfigyelemreméltóbb tulajdonságát, miszerint rendkívül időtálló és alkalmazkodóképes. A film ugyanakkor elsősorban nem őket szólítja meg.

A kezdetben egyszerű építőkockákat gyártó cég már kinőtte magát a hagyományos játékiparos szerepéből és a popkultúra szerves részévé vált. A Lego megérezte korának vásárlói igényeit és azokhoz tartotta is magát, ám ezt mindig igényességgel és hitelességgel csinálta. Kezdetben téma orientált szetteket adott ki, majd meglovagolta a különböző franchise-ok által kínált lehetőségeket. Ezeket kiaknázva a Lego, még ma sem tűnt el a süllyesztőben, és valószínűleg kizárólagos vezető szerepéről még a számítógépes, internetes világ hódítása miatt sem kell lemondania. Jelenleg a legkézenfekvőbb és a leghatásosabb megoldást találta népszerűségének szélesítésére. Betört a filmiparba.

maxresdefault.jpg

Már az elején sejtettem, hogy nem közönséges gyerekmesét fogunk látni, bár nem számítottam ilyen mély üzenetre sem. A Lego-kaland olyan kérdésekre keresi a választ, amely minden útkereső fiatal számára érdekes lehet. Igen, a film elsősorban a felnőtté válás küszöbén álló fiatalok számára lesz érdekes, hiszen rengeteget beszél a társadalomba való beilleszkedés nehézségeiről. Úgy érzem, hogy pont olyanoknak szól, akik a keményvonalas Lego korosztály tagjai voltak. Kijelenthetjük tehát hogy a film cél tévesztett, vagy éppen szándékosan vezette félre a közönséget. A Lego-kaland trailere, ugyanis mindinkább a film gyerekesebb motívumait emelte ki, aminek köszönhetően a gyerek addig nyüstölte otthon a családot, míg végül a szülők és a nagyobbik testvérek egy nagy hétvégi mozizásra adták a fejüket. Eredmény: a gyerek a film felénél a földön fetreng az unalomtól és csak a legyél bátor aligátor szintű poénoknál ad magáról életjelet, a szülők és az idősebb testvérek pedig félrenyelik a popcornt a röhögéstől. Zseniális marketingfogás. Egyrészt ez a húzás kiemelte a Lego-kalandot többi gyerekmese közül, másrészt hatalmasat kaszált, a család érettebb fele az igazi célközönség, pedig kénytelen volt beülni a filmre és közben jól is szórakozott.

A Lego-kaland üzenete tehát nagyon rétegelt és mély. Egyrészt felhasználja a Lego termékek legfontosabb erényét, mégpedig hogy fejleszti a kreativitást és problémamegoldó-képességet. A film egyik fő kérdésköre, így a kreativitás fontosassága és az egyéni tehetség kibontakoztatása köré épül. A Lego-kaland nagyon okosan nem áll meg itt. Felhívja a figyelmet arra, hogy az egyéni kiválóság csak és kizárólag egy rendszerbe foglalva mások képességeivel megférve és együttműködve lesz leginkább hasznos, és válik a társadalom javára. Ez nagyon hasznos üzenet az élet küszöbén álló fiatalok számára. A mondanivalót erősítik a jól átgondolt, vicces karakterek és a Lego imázsához hűen a kreativitást nem nélkülöző poénos epizódok. Főhősünk, Emmet egy teljesen átlagos, a társadalmi gépezettel minden tekintetben együtt mozgó figura. A film elején még nem találta meg a kreativitás és a rendszer harmóniáját és minden elvárások szerint teljesít. Építőmunkásként dolgozik, teljesen elégedett szürke életével, és mindent útmutatók alapján teljesít. Emmet-nek eleinte semmilyen egyéni, építő ötlete nincs (a zseniális emeletes kanapén kívül), ezért támaszkodik a számára biztonságot jelentő útmutatókra. Tisztán látszik, hogy a társadalmi elvárások mennyire felelősek az egyén elnyomásáért. A Lego világot uraló Lord Business pedig külön rá is játszik erre. Nevéből kiindulva nem kell sokat töprengenünk eszköztárán. Az úgynevezett építőmesterekből szerveződött ellenállócsapat felveszi a harcot Lord Business robothadserege ellen. Ekkor egy érdekes harc bontakozik a szervezettség és a már többször említett szabadjára engedett kreativitás között. A film végül ügyesen foglal állást anélkül, hogy akármelyiket is elvetné. Megtörténik a várva-várt karakterfejlődés és ehhez kapcsolódik még egy nagyon eredeti és szívmelengető fordulat is. A teljesség igénye nélkül itt fejezném be a mondanivaló taglalását, hiszen a film sokrétűségének köszönhetően bárki kiragadhat belőle valamilyen számára értékes üzenetet, tanulságot.

the-lego-movie02.jpg

A film által felsorakoztatott poénok egyediek, néhol abszurdak és önreflexívek. (Egy jelenetben például látszik a zsinór, amivel a kísértetet belógatják. Ez engem teljesen a YouTube-on ezrével fellelhető amatőr Legós videókra emlékeztetett.)

Bátran kijelenthetem tehát, nem biztos, hogy megalapozatlanul, hogy nekem 2014-ben A Lego-kaland az év animációs filmje. Annak ellenére, hogy ennek a filmnek elsősorban nem a kisgyerekek alkotják a célközönségét, bátran tudom ajánlani nekik is A Lego-kalandot, azonban elsősorban a 14 felettiek fogják tudni értelmezni és élvezni.

 

 

95%

IMDb: 10/8,4

 

 

 

Erton

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kinodino.blog.hu/api/trackback/id/tr585853278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása